DÜNYAN’NIN EN ÜNLÜ 5 TABLOSU

MONA LISA

Leonardo Da Vinci – 1452-1519 – İTALYA

1503-1506 yılları arasında yapılan Mona Lisa’nın yüzündeki hem mutlu hem de hüzünlü ifadenin sırrı, bugün bile tam anlamıyla çözülebilmiş değil. Mona Lisa’da tabloya konu olan kadının kimliği gizli kalmıştır. Mona kelimesi aslında hanımefendi anlamına gelen Ma Donna kelimesinden türemiştir. Halen çoğunlukla Hz. Meryem içinde kullanılır.

CREATION OF ADAM – Adem’in Yaratılışı

Michelangelo Buonarroti – 1475-1564 – İTALYA

Kendini heykeltıraş olarak tanımlayan Michelangelo’nun en önemli eserlerinden ‘Adem’in Yaratılışı’, yaratılış efsanesindeki büyük ayrılmayı ve birbirine ancak parmak ucu kadar yakın ama bir o kadar ayrı düşmüş Tanrı ve Adem’in hikâyesini konu alır. Hıristiyanlıkta Tanrı’nın Adem’e hayat üflemesinin betimlendiği sahnede, birbirine değen işaret parmakları, Tanrı’nın Adem’i kendi suretinden yarattığına gönderme yapar.

GIRL WITH A PEARL EARING – İnci Küpeli Kız

 

Johannes Vermeer – 1632-1675 – HOLLANDA

‘Kuzey’in Mona Lisa’sı’ olarak adlandırılan ‘İnci Küpeli Kız’ tablosundaki genç kızın masumiyeti ve bakışlarındaki etkileyicilik, ressamın başarısını arttırmıştır. Rönesans ve Barok dönem tablolarında, figürler genellikle seyirciye bakar ama bu tablonun farklı oluşunun sebebi, kızın tabloya dönük olması değil, direkt olarak Vermeer’e bakıyor olmasıdır. Tabloda tutku, renklerin ahengi ve Vermeer’in kıza bakışı resmedilmiştir. Tablonun ana objesi inci küpe ön plana çıkarken, ressamın tablolarında eksik olmayan mavi ve sarı renkteki örtü dikkat çeker.

THE SCREAM – Çığlık

Edvard Munch – 1863-1944 – NORVEÇ

‘Çığlık’, korkan, umutsuz ve karamsar bir insanın yüzüne verdiği ifadedeki mükemmelliğiyle dikkat çeker. Doğanın çığlığı olarak da anılan eserde ressam, gün batımı esnasında, trabzanlara yaslanmış insanın, doğanın sesini duyduğu andaki ifadesini resmeder. Çığlık tablosu, 119 milyon 922 bin 500 dolara (yaklaşık 321 milyon TL) satılarak müzayede yoluyla satılan en pahalı eser olarak tarih geçmiştir.

LA PERSISTENCIA DE LA MEMORIA – Belleğin Azmi

Salvador Dali – 1904-1989 – İSPANYA-1931

Salvador Dali, sürrealizmin önemli temsilcilerinden biridir. Sanatçının en ünlü tablolarından ‘Belleğin Azmi’, eriyen cep saatleri sembolizminde, zamanı ve belleği kullanır. Yapıt, Dali’nin ‘yumuşaklık’ ve ‘sertlik’ anlayışına önemli bir örnektir. Eserde ilk başta göze çarpan eriyen saatler ve resmin ortasındaki biçimsiz, tuhaf insan yüzü seyircide gerçekdışı bir dünya çağrışımını yapar. Fakat arka planda yer alan falezlerle kaplı sahil manzarası gerçek dünyaya ait bir görünüm sunar.